Self-Care la granița dintre anotimpuri – practici pentru fiecare zonă de interes din viața ta

Self-Care la granița dintre anotimpuri  – practici pentru fiecare zonă de interes din viața ta

”Frumusețea se simte, nu încape într-o definiție”, spunea Honore de Balzac la vremea lui.

Pe parcursul întregii istorii, au existat numeroase încercări de a defini auto-îngrijirea. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) o definește ca fiind: „Abilitatea indivizilor, familiilor și comunităților de a promova sănătatea, de a preveni bolile, de a menține sănătatea și de a face față bolilor și dezechilibrelor cu sau fără asistență medicală.”

În articolul de astăzi vom aborda mai pe larg aspecte legate de îngrijirea tenului dar și aspecte privind auto-îngrijirea pentru fiecare zonă de interes din viața ta.

Astfel, pielea reprezintă prima linie de apărare a corpului, iar problemele tenului se pot instala și ca urmare a alimentației în funcție de anotimpul în care ne aflăm. Dacă iarna se usucă și apare senzația de mâncărime, vara tenul se îngrașă, iar expunerea necontrolată la soare poate lăsa semne neplăcute pe ten. Toamna aspectul pielii devine tern, iar primavara alergiile își fac de cap, tenul fiind foarte sensibil.

Deoarece suntem în plină toamnă, la granița dintre perioada caldă și cea rece, în acest articol vom aborda tehnici de îngrijire și de ajutor în lupta pielii cu fluctuațiile mari de temperatură.

În perioada sezonului răcoros, tenul se usucă mult mai repede din cauza aerului rece, a umidității dar și a vântului intens. Prin urmare, apare acea senzație de piele aspră care „ține”, din cauza faptului că pielea se usucă mult mai repede, devine ternă și își pierde elasticitatea, fiind astfel predispusă la descuamare excesivă.

Lipsa de lumină pe perioada toamnei poate face ravagii tenului. În timpul verii o cantitate moderată de expunere la ultraviolete este esențială pentru o piele frumoasă. Tocmai de aceea, toamna este indicat să vă hidratați intens pielea. O piele bine hidratată are un strat cornos bogat în molecule ce rețin apa și o barieră eficientă împotriva evaporării apei.

Există trei factori importanți care susțin hidratatrea și anume:

  1. Filmul hidrolipidic de suprafață, rezultat din secreția sebacee și sudoripară.
  2. Ceramidele care au o eficiență demonstrată de hidratare epidermală, mai cu seamă pentru spațiul extracelular, prin polaritatea lor diferită: pol hidrofil și polul hidofob.
  3. Factorul Natural de Hidratare (NMF). Componentele NMF sunt umectanți extrem de eficienți care atrag și leagă apa din atmosferă, atrăgând-o în corneocite. Acest proces poate avea loc chiar și la o umiditate relativă de până la 50%, permițând corneocitelor să mențină un nivel adecvat de apă în medii cu umiditate scăzută. Absorbția apei este atât de eficientă încât NMF se dizolvă în primul rând în apa pe care a absorbit-o.

Rutina de îngrijire pentru sezonul răcoros/iarna

În timpul sezonului rece, orice tip de ten are nevoie de un plus de hidratare, ca parte a unui regim de îngrijire constant. Astfel, tenul se poate reechilibra și regenera corespunzător, în ciuda condițiilor aspre de mediu.

 

 

Ca parte a rutinei de dimineață, se recomandă următorii pași:

Curățare

În cazul persoanelor cu ten normal, mixt sau gras, este suficientă o curățare foarte delicată, doar cu ajutorul unui gel demachiant, fără săpun, parfum sau parabeni care să irite pielea.

Persoanele cu ten uscat pot să folosească doar un demachiant emolient, pe care să-l spele sau să-l șteargă prin tampotare delicată, pentru a-și reîmprospăta tenul.

Utilizarea loțiunii tonice

Echilibrarea pH-ului este una dintre cele mai importante etape ale îngrijirii tenului.

pH-ul pielii reprezintă rezultatul unui calcul care are la bază concentrația ionilor de hidrogen indicând caracterul acid sau bazic al acesteia. De asemenea, este asemănat unei ”porți de intrare” pentru ingredientele active, la nivelul straturilor profunde ale pielii și astfel, produsul cosmetic folosit, nu va rămâne doar ca o peliculă la suprafață.

Pielea este în mod natural acidică cu un pH de 5-6. Apa are, în mod normal, un pH de 7-9. Asta înseamnă că, de fiecare dată când îți speli fața, pH-ul pielii este dezechilibrat, oferind șansa de dezvoltare a bacteriilor patogene. Loțiunea tonică ajută la restaurarea acestui echilibru rapid, menținând nivelul acidic sănătos și atât de benefic organului cutanat.

De fapt, loțiunile tonice sunt produse cosmetice care pot corecta problemele relaționate cu diferitele tipuri de ten și favorizează absorbția unui produs hidratant. Tenul uscat este calmat și neted, tenul mixt este echilibrat, tenul gras este reglat și matifiat și astfel, toate tipurile de piele beneficiază de o hidratare profundă. O loțiune tonică adecvată tipului tău de ten îi poate oferi acestuia o doză sănătoasă din ceea ce are nevoie pentru a arăta mai tânăr, mai proaspăt și mai catifelat.

Hidratarea

Cei cu ten mixt sau gras pot folosi o cremă hidratantă – fără uleiuri.

Persoanele cu ten normal pot apela la o cremă nutritivă care conține și uleiuri, pentru un plus de hidratare.

În cazul unui ten deosebit de uscat, înainte de cremă, se poate aplica un ulei pentru cosmetică (de argan, jojoba, cocos etc.) sau un serum – cu o textură deosebit de fluidă, care să ajungă în profunzimea pielii, spre deosebire de creme, care pătrund doar în straturile superficiale ale pielii.

Buzele ar trebui și ele hidratate cu ajutorul unui balsam de buze cremos, care să prevină exfolierea intensă a acestora, din cauza frigului.

De asemenea, și pielea corpului trebuie hidratată, cu precădere zonele care sunt expuse la temperaturile scăzute: gâtul, decolteul și mâinile.

Protecție solară. Chiar și în timpul iernii, este important ca tenul să fie protejat de efectul nociv al razelor solare. De aceea, fie crema aleasă, fie fondul de ten aplicat peste cremă ar trebui să conțină și un factor de protecție solară.

De recomandat este ca o dată pe săptămână să apelați la o mască ce hidratează în profunzime, evitând cremele pe bază de retinoizi ce pot irita pielea.

Ca exemplu: uleiul de avocado, cel de migdale sau de ciuboțica-cucului sunt benefice dacă sunt utilizate în intimitatea căminului pentru că aici umiditatea este dispersată uniform. Reducerile sau lipsa NMF (Natural Mosturizing Factor) au fost corelate cu diferite anomalii ale stratului cornos care se manifestă clinic ca zone de piele uscată cu descuamare sau chiar fisurare. Acestea sunt: psoriazis-ul, ihtioza vulgară și xeroza. În pielea psoriazică și ihtiotică, NMF este în esență absentă. Nivelurile reduse de NMF sunt, de asemenea, observate în afecțiuni cutanate mai frecvente, cum ar fi xeroza. S-a demonstrat că prin spălarea de rutină a pielii cu săpun, se elimină NMF din straturile superficiale ale stratului cornos.

Foarte importantă este și dieta. Toamna este recomandat să consumați legume și fructe de sezon bogate în vitamina C precum perele, varza sau morcovii. De asemenea, consumați carnea de pește pentru că acizii grași Omega 3 vin în ajutorul pielii pentru ca aceasta să fie elastică și catifelată.

Frumusețea vine din interior…  la propriu! Fă o cură de fructe, sucuri de legume, nuci și bea multă apă. Chiar dacă nu mai este la fel de cald ca în timpul verii, organismul are nevoie de acest lichid tot timpul anului, pentru a asigura buna funcționare a proceselor interne.

Ce NU este îngrijirea de sine

Îngrijirea de sine nu trebuie privită ca pe ceva pe care îl faci doar dacă ai timp. Nici îngrijirea de sine nu este ceva care ar trebui să fie doar o recompensă care poate fi câștigată odată ce alte sarcini sunt îndeplinite. Îngrijirea de sine, dacă este practicată în mod corespunzător, trebuie să fie o parte integrantă a vieții tale de zi cu zi. Întărirea sănătății tale emoționale, fizice și spirituale prin îngrijirea de sine este fundația sănătății și bunăstării tale generale.

Să recapitulăm:

Îngrijirea de sine poate lua multe forme, cum ar fi îngrijirea de sine: fizică, spirituală și emoțională. Este un factor important în menținerea sănătății și a bunăstării.

Îngrijirea personală poate varia de la o baie fierbinte și yoga până la activități de zi cu zi, cum ar fi pregătirea meselor pe care doriți să le mâncați sau vestimentația în stilul dorit.

Îngrijirea de sine NU este un răsfăț. Organizația Mondială a Sănătății o recunoaște ca un aspect crucial al menținerii sănătății.

Adaptarea îngrijirii de sine în funcție de buget, de perioada din viață și de nevoile personale pentru sănătatea întregului corp, în interior și în exterior, poate fi în sine energizantă și interesantă.

 

Informațiile din acest material nu trebuie să înlocuiască consultarea unui specialist sau vizita la un medic. Orice recomandare medicală conținută de acest material are scop pur informativ. Concluziile sau referințele nu sunt tipice și pot varia de la individ la individ și pot depinde de stilul de viață al fiecăruia, de starea de sănătate, dar și de alți factori. Aceste informații nu trebuie să înlocuiască un diagnostic avizat.

Comentarii